dinsdag 28 april 2015

Maandaginspiratie #17

Een paar weken geleden brak de lente los. Heerlijk! Mijn winterraam leek daardoor toch wat minder gepast.
Met een halve lente-schoonmaak in mijn hoofd (echt enthousiast van schoonmaken word ik niet ;) ) haalde ik het winterse tafereel van het raam. Ik poetste, en poetste. Het zag er stralend schoon uit!

Een paar dagen genoot ik van de schone ramen. En niet veel later was het toch wel heel erg leeg. En leeg. En, om het maar even duidelijk te maken, best wel leeg. En toen ging het ook nog eens regenen. Nou, dat was wel saai :(

Ik zocht wat in de kast, vond wat fijne vrolijke papieren en ging daar mee aan de slag. Tijd voor vrolijke garland! :)

Je hebt nodig
– gekleurd stevig papier
– ponsen in de vormen die je wilt gebruiken, ik koos voor een cirkel en een hartje (ik heb ook nog een circle cutter gebruikt, deze kan cirkels maken in verschillende vormen)
– touw in kleur naar keuze, niet te dik
– lijm, ik koos voor houtlijm. Papier blijft hiermee goed op elkaar geplakt
– maskingtape om de garland  vast te plakken aan het raam of aan de muur

Aan de slag!
– pons alle figuren uit. Ik koos voor 2 maten cirkels en 1 maat hartjes, alles in verschillende kleuren
– je kan nu op 2 verschillende manieren aan de slag

1. je meet de lengte van het touw af, en lijmt alle figuren aan tafel

2. je plakt het begin en het einde van de garland meteen op de plek waar je het wilt hebben en plakt alle figuren aan het touw terwijl het al hangt.

Beide versies hebben zo hun voor- en nadelen. Het voordeel van de eerste versie is dat alle lijm dat je teveel gebruikt op je werkplek komt en niet aan het raam of de muur. Het voordeel van de tweede versie is dat je de verdeling van je garland beter kan overzien. Kies zelf wat je het fijnst vindt.

– houtlijm werkt prima wanneer het al een beetje aan het opdrogen is, net als fotolijm. Aangezien de garland tweezijdig is, kan je van te voren setjes maken. De ene helft krijgt alvast een dot lijm. Zo kan je ook gemakkelijk alles opplakken.
– neem het touw en een setje figuren, kies een plek waar deze komen te hangen en zet het figuur met de dot lijm achter het touw. Leg het tweede figuur er boven op
– druk de twee figuren goed tegen elkaar aan. Zo zit de lijm goed verdeeld :)
– ga zo verder totdat het touw genoeg figuren heeft

→ kijk terwijl je aan het werk bent, of de figuren leuk afgewisseld worden. Niet alle cirkels en hartjes moeten naast elkaar, maar alles precies om en om hoeft ook niet.

→ zoals je misschien kan zien bij de derde foto, had ik ook gewoon gekleurd papier gekozen. Ziet er heel vrolijk uit! Alleen... Tijdens het plakken van de figuren, bleek het papier toch te dun. De lijm pakte niet fijn. Het zag er niet zo gezellig uit als bedacht. Deze gekleurde hartjes en cirkels liggen nu in de kast te wachten voor wat anders :)

→ als uiteinde van de garland heb ik pluimpjes gebruikt wat over was van een ander project. Het ziet er feestelijk uit en de uiteinde van de garland blijft zo ook leuk naar beneden hangen. Dit kan je heel makkelijk zelf maken:
Je neemt wat (zijde)papier in een kleur en formaat dat goed past. Even bijknippen is zo gedaan. Knip de boven- en onderkant over de gehele lengte in tot ongeveer 2 centimeter tot het midden. Vouw vervolgens het papier op, nog steeds over de lengte. Vouw het vervolgens dubbel. En tadaa! Je hebt een pluimpje!

– ik heb de pluimpjes aan het uiteinde van de garland met een simpel knoopje vast gelegd en het pluimpje zelf met een stukje tape vast gezet.
– boven het pluimpje heb ik nog een figuurtje vast gezet :)

– en klaar is je garland!
– zoek een leuke plek uit waar je je garland wilt hangen, mocht je het nog niet opgehangen hebben, hang het op en veel plezier er mee!


Heel leuk, garland! Helemaal aan het raam, vind ik zelf. Alleen die foto's hé. Zo fijn al dat tegen licht... ;) Daar had ik niet helemaal over na gedacht... Dus, eerst twee foto's in het donker, en ook nog een foto vanaf de straat. Zoals vrienden vaak zeggen: ik hoef nooit helemaal te onthouden waar Lotte woont. Vanaf buiten is het zó te zien!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten