maandag 8 december 2014

Maandaginspiratie #1

Maandag, een nieuw begin van de week. De een kan daar wat meer inspiratie bij gebruiken dan een ander. En om mijzelf goede zin te geven, begin ik de maandag met mooie inspiratie voor het oog (en hopelijk ook voor mijn creatieve ik :) ). 

In de Botanische Tuinen, Utrecht, is op dit moment het Chinees LichtfestivalChinese kunstenaars zijn weken bezig geweest om alle mooie kunstwerken te maken (alles is met de hand gemaakt met mooie zijde!). Op de 15e dag van het Chinese nieuwe jaar wordt er gebeden voor een goede oogst en om de god van de hemel, Taiyi, gunstig te stellen. Dit wordt, naast het bidden, ook gedaan door lantaarns en lampionnen aan te steken. Een ander verhaal rondom het Chinees Lichtfestival gaat over een god die de aarde in brand wil steken om de mensheid te straffen. Een oude wijze man bedacht om fakkels, lantaarns en vuurwerk aan te steken. Zo dacht de god dat de aarde al in brand stond, en liet hij de mensen met rust. 


Gehuld als Michelin-vrouwtje (denk aan skibroek, snowboots, warme handschoenen) en gewapend met camera en statief ging ik samen met een vriendin dapper op pad om dit moois te bewonderen. Dapper was het zeker (het was koud!), mooi was het ook! Naast de draak, dat naar mijn idee helemaal bij China hoort, zijn er ook allerlei insecten, andere dieren en meer moois terug te vinden in de Tuinen.

Mocht je zelf ook een kijkje willen nemen, dat kan tot en met 4 januari 2015. Warm aankleden is geen overbodige luxe (al hebben ze ook fijne warme drankjes halverwege de route :) )





Geen opmerkingen:

Een reactie posten